Nog voordat ik de voorvork goed en wel had betaald bij de LBS, kwam er een soort van pas op de plaats gevoel naar boven drijven.
In het balhoofd van mijn frame zaten nog de oude balhoofdlagers, zonder de cups.
Blijkbaar zijn deze van groot belang bij het laten roteren en soepel begeleiden van de voorvork tov. het balhoofd, bij het sturen.
Zoals ik al eerder had omschreven onder het kopje 'De voorvork' moet je je niet blind staren op de in het oog springende gedeelte van een bike.
Zo ook de balhoofd lagers en cups, zeer essentieel onderdeel, in het geheel niet zichtbaar en geen fietsverkoper die aangeeft in zijn verkoop praatje dat ze bestaan, laat staan dat ze erg belangrijk zijn.
Wanneer je niet op de voorvork wilt besparen, moet je dat natuurlijk ook niet doen op de onderdelen die ervoor zorgen dat het geheel soepel en strak gaat lopen.
Bij het opbouwen van een nieuwe mtb (mountainbike) is het zeker een must om de lagers in alle draaiende delen te vernieuwen.
Voordelen zijn:
Alle draaiende delen slijten meer dan de niet draaiende, soms zijn de lagers versleten, zonder dat je het weet, op deze manier voorkom je dat je mooie onderdelen op oude lagers gaat zetten.
Lagers kunnen vuil zijn, schoonmaken kost tijd en moet wel de moeite waard zijn, schoonmaken van oude, mogelijk versleten, lagers is zonde.
Vervangen is beter.
De lagers vangen veel druk op tijdens het fietsen, bij het vervangen van de lagers loop je geen risico meer op slijtage of breuk, wat mogelijk kan leiden tot averij van je nieuw gekochtte onderdelen.
Nadeel:
Het persen van de balhoofdlagers kan je niet zelf, tenzij je er speciaal gereedschap voor hebt.
Gereedshap dat je alleen aanschaft als je elke dag een fiets staat te maken.
Wellicht ken je iemand met dat gereedschap, dan heb je geluk, in mijn geval heb ik het laten doen bij de lbs waar mijn voorvork vandaan kwam.
Kosten: 30 euro arbeidsloon; 24 euro lagers en cups.
Uiteindelijk was het werk perfect afgeleverd, de voorvork zat als gegoten in mijn frame!
Helaas moesten de lagers er de volgende dag weer uit gehaald worden, het frame diende geheel gedemonteerd naar de spuiter te gaan, dus zonder lagers.
Gelukkig deed de lbs niet moeilijk en heeft de fietsenspecialist de lagers gratis weer gedemonteerd.
Mijn vork en de lagers zijn compleet, nu was de tijd daar om het frame naar de spuiterij te sturen...
Special tanx: www.defietsenmakerarnhem.nl/
Balhoofdcups en lagers, vlnr: Cup, Afsluitschroef voorvork, afdekcup voorvork, balhoofdlagers, onder en boven. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten