Sinds het ontdekken van de suspension, is de vering in de mtb wereld niet meer weg te denken, naast de fully's heeft elke hardtail op zijn minst een meer dan goede voorvork.
Over 1 ding binnen het mountainbike wereldje zullen de meesten het daarom wel eens zijn... bespaar NIET op je voorvork.
Zoals een verliefde tiener naar het meest onbereikbare meisje uit de klas kijkt, zo werd ik altijd direct gelokt naar de achterderailleur van een fiets.
Goede verkopers weten dat, ze monteren heel slinks een top derailleur, die lekker in het oog springt, XTR, XT, XX, XO... wow deze fiets moet écht héél goed zijn.
Natuurlijk mijnheertje, er zit niet voor niets een dure groep(!) op deze fiets.
EEEUUUEUUENNNNGGGH (ik probeer hier het geluid van een ingedrukte 'fout' zoemer na te doen) niets is minder waar, er zit inderdaad een dure achterderailleur op, zover die duur kan zijn, maar dat zegt helemaal NIETS over de rest van de afmontage van de fiets.
Voor mensen die deze blog lezen en er écht wat van willen leren, laat je nooit afleiden door de onderdelen van de fiets die direct in het oog springen, die zeggen niets over de rest van de kwaliteit van de fiets.
Maar goed, de voorvork, een derailleur vervang je zo, voor 60 euro heb je al XT derailleur, dat is peanuts ten opzichte van de 300+ euro die je moet neertellen voor een goede voorvork.
Een voorvork die je negen van de tien keer nooit vervangt gedurende de tijd dat je de fiets bezit.
Een voorvork heeft als simpele taak, het reduceren van de schokken die je maakt bij het rijden op oneffen terrein, dit doet de voorvork soms in de olie soms in de lucht, met andere woorden: je hebt Hydrolische en Lucht geveerde vorken, waarbij die laatste de duurste zijn, mede doordat ze de lichtste van de twee zijn.
De plaats van de voorvork geeft al aan dat het hier gaat om een belangrijk onderdeel van de mountainbike, immers het voorwiel zit direct verbonden aan de voorvork, welke op haar plaats weer is verbonden met het balhoofdstel van het frame.
Fysics one on one leert ons dan dat besparen op een essentieel onderdeel als een voorvork bij een mountainbike, ongeveer hetzelfde is als besparen op een alarm bij een bank, het neemt enorme risico's en gevolgen met zich mee wanneer je diet doet.
Een goede voorvork hoeft niet meteen de duurste voorvork te zijn, vaak zijn er overjarige modellen die voor een redelijke prijs te verkrijgen zijn of loop je op marktplaats tegen een goede deal aan.
Zoek van te voren goed uit wat er te koop is, welke merken maken welke vorken, wat vind ik mooi, maar het meest belangrijk is, dat je moet weten waar je de fiets voor gaat gebruiken en welke soort voorvork daar het beste bij past.
Met deze filosofie op zak, liep ik die dag fluitend naar de LBS, ik had een Manitou Black Elite uit 2008 op het oog, een 100mm hydrolisch geveerde vork, ideaal voor cross country (XC) gebruik.
De keuze voor de ze vork viel samen met de prijs, 200 euro, (destijds nieuw 700 euro) het gebruik, korte XC wedstrijden en het feit dat ik V-nokken (bevestiging van de V-brake remsystemen) op de vork wilde hebben.
Over dat laatse kom ik nog terug bij de keuze van de remmen.
Dan de vork inpassen, hiervoor dien je het frame, de stuurpen en de balhoofdcups mee te nemen.
Op deze manier weet je of de 'schacht lengte' van de voorvork, dat is het gedeelte van de vork waar het balhoofd overheen zakt en waar de stuurpen aan vastkomt (bij een ahead verbinding) lang genoeg is om dit te realiseren.
Wanneer de schacht te kort is, dan moet je de vork niet kopen, wanneer de schacht te lang is dan kun je hem óf gedeeltelijk afzagen of aanpassen met tussenringetjes om de juiste hoogte te creeren.
Bij het inpassen van de vork kwam ik het eerste obstakel tegen, de balhoofd cups en lagers...
Voorvork: Manitou Black Elite 2008 100 mm |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten