Zodra een mountainbiker of race fietser voorbij zoeft, gaat mijn hoofd direct mee in de rijrichting, niet de soepelheid van de rijder, niet de beenspieren waarmee hij als zuigerstangen zijn stalen ros voortduwt, niet de machtige biceps waarmee hij (of zij) de fiets bedwingt en haar soepel één laat worden met het terrein, maar... het merk van de fiets, dát is waar ik het eerst naar kijk.
Ach, ongelukkige! Is dat gek? zeker in mijn geval, iemand die zijn hele leven is verstokt met sport, zoals ik, zou zich allang niet meer druk hoeven te maken om welk merk het gaat maar om de kwaliteit van de fiets en de techniek van de berijder, helaas mijn hersencellen zijn genetisch niet in staat geweest om dit te manipuleren, wat overblijft is dus een versimpeling van de weergave, fiets... moet... goed... zijn... merk... is ... graadmeter....
Gelukkig ben ik niet de enige die dit heeft, om die reden antwoordde een vriendin van mijn vrouw laats op de vraag 'Van welk merk is jouw nieuwe lease-bak?' "Ow ik weet het niet, hij is grijs".
Hij is grijs! dát zij ze, terwijl er een kinderlijke glimlach en een verradelijke twinkel in haar ogen verschenen toen ze dat zei, zo blij als een kind met een nieuwe pop, kijk hij plast!
Om die reden wilde ik dus mijn fiets dus strak gespoten hebben, en gelukkig ik heb nu ook een legitieme reden gevonden, hij moet wit zijn!
Het spuitwerk gebeurt door een 'mannetje' want geloof mij, zo strak krijg je het zelf NOOIT!
Nu is er een X budget aan mijn project verbonden en ga je met dat budget in je achterhoofd op zoek.
Eerst internet afzoeken, google gebruikt, offertes aangevraagd, alternatieven bekeken enz. enz. kortom, een heleboel administratief werk, waar, kritisch als ik ben, een week tijd in heeft gezeten.
Conclusie:
Aluminium is lastig zelf te bewerken, je kan dat zelf doen, dan moet je schuren of, wanneer je een echte waaghals bent, afbijt gebruiken en dan na schuren.
Dan het kale frame zelf spuiten of naar de spuiterij brengen.
Je kan het frame ook laten stralen, helaas kan dat niet op de goedkoopste manier (zandstralen) maar moet dat met (jawel) walnoten of parelstralen, ik wist niet dat dit bestond.
Dan moet je de fiets weer naar de spuiterij brengen, of zelf doen, maar dat is dan weer zonde van het dure stralen.
Dit zijn los van elkaar goedkope oplossingen maar als geheel valt het tegen, voor de materiaal kosten, de rommel, het uitbesteden en de tijd die je erin steekt ben je net zoveel kwijt als het gewoon laten doen.
Al met al ben ik er dus achter gekomen dat zowel de goedkoopste alsmede het mooiste resultaat opleverende alternatief is...
"Het zelf gedemonteerde frame naar een specialistische Frame spuiterij brengen."
In dit geval is het frame opgestuurd naar Brady en Sandra van Dalen van BCP Special Paintwork, in 's-Gravenzande.
Voor slechts 220 euro, incl. BTW stralen, spuiten, lakken én beletteren zij mijn frame, moet ik er wel bij zeggen dat mijn frame slechts één kleur behoefde, namelijk wit.
Zo gezegd, zo gedaan, frame in een frame doos, gratis verkrijgbaar bij de lbs, gestopt, adres erop en aangetekend verstuurd.
Nu maar afwachten, half november is hij klaar, spanneeeeeeeend!...
Frame in de doos en wegsturen... |
Special tanx: http://www.specialpaintwork.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten