Het eerste opbouw project na de voorvork, zijn de remmen, of nee eigenlijk het stuur, want zonder stuur kan je lastig bouwen omdat de rem hendels steeds voor je ogen dansen, dat is irritant en dus kan je ze maar beter op het stuur monteren, een beetje lafjes aandraaien en klaar, geen last van zwaaiende en zwierende hendels.
Huppekee! weg zwaaiende hendels. |
Voor mij is het de eerste keer dat ik een dergelijk remsysteem ga monteren dus... boekje erbij.
Gelukkig verstrekt Magura standaard een mooi installatie gidsje, ook in het Nederlands, ja... ja... grundig wie immer!
Eerst begonnen met de stelschroef monteren aan de achterste V nokken, hoe diep moet zoiets?
Na even schroeven kwam ik er bij het inpassen van de remcylinder achter dat deze niet dicht kon, dus de stelschroef losser gedraaid en... ja hoor hij ging open en dicht!
Bij de volgende remmontage dus eerst de stelschroef afstelen mét de remcylinder!
Stelschroef, rechts, waar straks de lock out kant op komt |
Nu kunnen we de achterrem gaan plaatsen, dat gaat als volgt, eerst plaatsen we de afdekplaatjes, vervolgens de beschermbracket, dan de remmen zelf en als laatste de kabelbeschermer.
Eens kijken, wat hoort waar? |
Als alles op zijn plaats zit dan draaien we alles rustig 'handvast' en kunnen we naar de voorkant toe werken.
Handvast gemonteerd, later stellen we de remmen af op de velgdikte. |
De voorkant monteren. |
En voíla... |
Nadat de voor en achterrem zijn geplaatst komt het lastigste gedeelte, het fijn afstellen op de velgdikte.
Het afstellen op de velg kost veel tijd en geduld, de remblokken moeten parallel aan de velg lopen, omdat dit remsysteem, twee afstelboutjes kent is het even puzzelen.
Tip! Doe eerst de linkerkant, daarna is de rechterkant kinderspel.
Eerst de hoogte afstellen (onderste boutje), daarna de diepte(bovenste boutje). |
Perfect; tussen de velg en de remblokjes behoort 2mm te zitten |
Voorkant idem dito. |
Nu de remmen zitten, moeten we da kabels inkorten op de fietsmaat, ik begin om eerst de kabel van de achterrem over de kabelbegeleiders te monteren aan de bovenbuis.
Dit doen we met behulp van tie raps, netjes monteren en wegwerken.
Kabel dient netjes in de goot van de kabelbegeleider te lopen. |
Gewone, goede tie raps zijn hiervoor uitermate geschikt. |
En zie hier, het eindresultaat, tot dusver, het inkorten en weer op druk brengen van de leidingen doen we later.
Eindresultaat: remmen gemonteerd en afgesteld. |
Remhandels blijven 'handvast' zitten. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten