woensdag 14 november 2012

Remmûh...!

Één van de belangrijkste onderdelen van de fiets zijn de remmen, deugdelijke remmen om precies te zijn.
Wat deugdelijke remmen zijn hangt wat mij betreft af van de keuze van de gebruiker, één ding staat wel vast, ze moeten betrouwbaar en veilig zijn!
Ik heb heel vaak bij wedstrijden een fietscontrole gehad door bondsbevoegde  juryleden, en altijd werden de remmen dan het meest gecontroleerd, om maar aan te geven hoeveel van jouw veiligheid afhangt van die 4 kleine blokjes bij je wiel.

Grofweg heb je twee keuzes, V-brakes of Disc brakes, ofwel velgremmen of schijfremmen.
Daarbinnen zijn er weer de mogelijkheden Hydraulisch of mechanisch, waarbij de eerste variant duurder is dan de andere.

Op internet kan je tal van forums vinden waarin de voors en tegens worden uitgediept, per rem, per gebruik en zelfs per kleur.
Persoonlijk vind ik dat de rem moet passen bij het gebruik van de fiets, sterker nog, de rem moet passen óp de fiets.
Wat ik hiermee bedoel is dat je niet kan gaan nadenken over de mogelijkheid van het vervangen van V-brakes voor schijfremmen, wanneer er geen bevestigingsmogelijkheid op je frame en voorvork zitten om ze te kunnen plaatsen.

Remmen van bijvoorbeeld Shimano, SRAM (Avid), KCNC en Magura zijn allemaal perfect om veilig en betrouwbaar mee door het bos te scheuren, wedstrijden te beoefenen of om gewoon in het winkelcentrum rond te showen.
Welke keuze je daarin wilt maken laat ik aan de gebruiker over, het één is niet "minder" dan de ander.
Ik hanteer altijd wel één stelling: "Beter goede velgremmen dan slechte schijfremmen".

V-Brakes Shimano XTR, Péééérfect




Ik heb zowel mountainbikes met een Disc als een Hydraulisch V-brake systeem gehad, en eerlijkheidshalve gebied het mij te zeggen dat ik het disc systeem echt waardeloos vond!!!
Dit is een persoonlijke ervaring en geen waarheid, mijn ervaringen zijn uiteraard niet de maatstaaf voor alle andere vergelijkbare situaties, maar wat had ik een problemen met die *!@#& disc brakes.
Altijd piepen, ze liepen meestal vol in de bossen omdat ze het water en de modder niet weg kregen, bij lange afdalingen verbrandden ze, weg remkracht en noem maar op.
Dus... nooit meer disc brakes, houdoe en bedankt!

Op mijn oude "Spezi" zaten magura HS11 remmen, die deden twee dingen: Remmen en Remmen, na 5 jaar had ik 2 keer de blokjes vervangen en daartussen nooit 1x een onderhoud hoeven doen aan het systeem, anders dan ze na elke training en wedstrijd goed schoonmaken.
Reden te meer om bij mijn Buitieng Blast weer te kiezen voor de hydraulische velg remmen.
Dit keer was mijn oog gevallen op de mooie en slanke HS33 Eisbär.

Het frame van de fiets is wit, dus witte remmen en remhendels staan dan echt fantastisch, denk ik, gelukkig voor mij en 999 anderen heeft Magura voor de HS33 variant een "limited edition" gemaakt, in het wit, genaamd EISBÄR.
Na lang zoeken vond ik via internet een compleet nieuwe set, bij ProBikeShop Den Bosch,
kort over en weer gemaild over de prijs en de bezorging en het was geregeld.
Weekendje gewacht en vandaag kwamen ze aan, nog mooier dan in mijn droom waren ze, compleet met stickers en een onderhoudsboekje, wat een gründigheit!


Gelukkig zeggen foto's meer dan duizend woorden!


Dé complete set


Wat zit er in?!

Wow!



Remklauw

2-Finger remhendel









Geen opmerkingen:

Een reactie posten