maandag 26 november 2012

Remleidingen inkorten MAGURA HS33

Op deze blog wil ik ook wat technische tips en trics met jullie delen.
De tip en tric van vandaag is... zelf de remleidingen (Magura HS33) afkorten en langs het frame verleggen!
Het mooiste aan deze technische "vaardigheid" is met name de besparing op de kosten van de fietsenmaker.
Een beetje reparatie kost al gauw zo'n 50 euro, en dat zijn dan vaak alleen nog maar de arbeidskosten, materialen en andere overhead komen er al gauw bij.
Daarnaast ben je jouw fiets gedurende, tenminste, de reparatie ook nog eens kwijt.
Reden te meer om het zelf eens te gaan doen en met deze handige blog...

Een hydraulische remleiding inkorten lijkt misschien spannend en voor jou onhaalbaar, maar niets van dat alles het gaat ook jou lukken! mits... je jezelf goed hebt voorbereid!


Wat je in ieder geval nodig hebt is het volgende:

- Steeksleutel 8
- Kniptang of een goede schaar (groot genoeg om de leiding te knippen)
- 2 Klemringetjes, meegeleverd bij de aanschaf, anders is het
  bestelnummer 0720 916 (bij Magura)
- 2 fittingen, meegeleverd bij de aanschaf, anders is het
   bestelnummer 0720 446 (bij Magura)

Pilaar fittingen altijd vervangen, schroef fittingen kan je her gebruiken, in mijn geval zaten die laatste al op de remleiding.

Schaar Steeksleutel 8 en de klemfitting (oud en nieuw)


Onderstaand volgt een foto instructie voor het  afkorten en verleggen van de remleidingen.

TIP 1:
Om de juiste lengte te bepalen van de nieuwe en gewenste kabellengte, kan je dit doen door de mogelijk gewenste lengte te nemen en daarmee het stuur naar de beide zijden tot het uiterste draaien.
Loopt de kabel niet vast en heb je nog genoeg, wenselijke, ruimte over om veilig te kunnen sturen dan is het goed.


1. Rode turbopad naar de min zijde draaien totdat je niet meer verder kunt.

Draaien naar - kant

2. Haal de brake booster los zodat je ruimte hebt om met de steeksleutel de klemfitting los te draaien.

Brakebooster losmaken met de snelspanner.

3. Leiding openen met steeksleutel 8.

Met steeksleutel 8 voorzichtig de klemfitting openen.


4. Leiding er voorzichtig uithalen, NOOIT! bij een geopend circuit de remhendel in knijpen!
Houdt de leiding stil en begeleidt hem tot deze vanzelf in een gekozen positie wil hangen.



Vasthouden en begeleiden.


5. Remleiding afstellen op de gewenste lengte, dit kan je het makkelijkste doen door
de leiding langs de remcylinder te houden.


De leiding afknippen net iets onder de rand van de remcylinder.

TIP 2:
Door de oude klemring te bewaren kan je zien hoeveel remleiding er uit mag steken.
Op het plaatje hieronder is het kleinst uitstekende gedeelte hetgeen dat naar beneden in de remcylinder wijst.


Oude klemring.



6. De nieuwe kabel voorzien van de klemfitting en de klemring, dan afstellen beide tot net iets boven het einde van de kabel steken.




7. Leiding en klemring tot aan de aanslag in de remcylinder schuiven, dus niet de kabel diep in de
remcylinder duwen, een paar millimeter in de cylinder is voldoende.
Daarna de remfitting weer vastdraaien.

TIP 3:
Mocht je een momentsleutel tot je beschikking hebben:
maximale aanhaal moment is: 4 NM




Weer vastdraaien.



Afronden:
Controleer altijd de correcte verbinding van de leiding met de cylinder, dit doe je door te trekken aan de remleiding, deze moet vast blijven zitten, schiet deze los dan zit het niet goed vast en dien je het opnieuw te doen.

Controleer op mogelijke lekkage, dit doe je door de remhendel in te knijpen en vast te houden.
Kijk dan bij de aansluitingen of er geen lekkage plaatsvindt.

Leg de remleiding netjes in de kabelbegeleiders van het frame en maak ze eventueel vast met tie raps of kabelklemmen.

Laatste tip:
bewaar de oude klemfittingen met het stukje kabel erin, zo weet je bij mogelijke vervanging, om welke klemfittingen het gaat.



Achterste remleiding netjes langs het frame verlegd.


Voorste remkabel kort naar de voorvork verlegd.


Ziezo, dat is gelukt, als je alles goed voorbereidt en van te voren deze blog goed hebt bestudeerd :P dan moet het met ongeveer een kleine 30 minuten een geslaagd project zijn geworden.
Uiteindelijk ga je dat natuurlijk pas ondervinden in de plaatselijke bossen...

Succes.

Volgende keer: Derailleurs monteren, afstellen en bekabelen...


1 opmerking: