want op dit moment zijn én alle noodzakelijke onderdelen om de fiets rijklaar te maken binnen én alle noodzakelijke onderdelen om de fiets op te pimpen zijn binnen!
Op het moment van schrijven ziet de fiets er dan zo uit:
BUITIENG Blast XC totaal huidig gewicht: 8.3 kg |
Omdat alle spulletjes dit weekend binnen waren, heb ik lekker kunnen doorwerken.
Allereerst heb ik mijn velgen voorzien van nieuwe binnen én buitenbanden, van het wel bekende Duitse merk; Schwalbe.
Hier heb ik geen foto's van, omdat ik er vanuit ga dat elke beetje volwassene wel een binnen en een buitenband kan vervangen.
Ik heb gekozen voor dé beproefde combinatie van Racing Ralph achter en Nobby Nic voor, uiteraard is bandenkeuze altijd een erg discussie gevoelige aangelegenheid, maar ik heb altijd met deze combi gereden en ík voel me er fijn bij en daar gaat het om.
Omdat ik gekozen heb voor snelheid en wendbaarheid tijdens crossduathlon wedstrijden en daardoor inherent iets minder voor grip, heb ik gekozen voor een bandbreedte van 2.10, zowel voor als achter.
De praktijk zal uitwijzen of dit goed uitpakt.
DERAILLEUR BUITENKABELS
Naast de puike bandjes en passant ook nog de derailleur buitenkabels ingepast en gemonteerd.
Met enige assistentie (ik had geen goede kniptang) is het een perfecte af-montage geworden.
De benodigdheden om tot een goed en sluitend kabelnetwerkje te komen is als volgt:
SRAM Kabelstoppers
SRAM Eindbus met Tuitje
SRAM Derailleur buitenkabel
Kabelkniptang
Teflon-WD 40 of derailleurkabel olie ( om de binnenkabel in te vetten)
SRAM Eindbus met tuitje |
SRAM Kabelstopper |
Als eerste maak je de buitenderailleur kabel op maat, dit doe je door ze en langs de frame bevestiging punten te houden én ze er te passen zodat je exact weet welke lengte je moet hebben.
Denk bij het inpassen van de derailleur buitenkabel die van de shifter naar de eerste framebus loopt aan het draaimoment van je stuur, deze moet vrij kunnen draaien, zonder dat er kabelbreuk én of stuur belemmeringen optreden.
Daarna knip je de kabel op maat, let wel de kabel huid is van gevlochten ijzerdraad, een goede kabeltang is dan een vereiste.
Zorg je ervoor dat de kabel mond mooi rond loopt zodat de binnenkabel mooi er doorheen kan, als dit niet het geval is, dan kan je met een priem voorzichtig het gaatje openen.
Als laatste schuif je de eindbus en de kabelstopper er omheen.
Op maat geknipte kabel met eindbus (R) en kabelstopper. (L) |
Nu kan je de binnenkabel door de buitenkabel heen rijgen tot de gewenste positie, daarna bevestig je de kabel tussen de framebussen.
Dit herhaal je voor zowel de achter- als de voor derailleur kabel.
Als je alles goed doet is dit je eindresultaat:
Kabel tussen de framebussen, andersom mag ook! |
DERAILLEUR BINNENKABELS
Tijdens het monteren van de derailleur binnenkabels, ging de reeds voor geïnstalleerde teflon bedrading pluizen of rafelen, hoe je het wil noemen, in ieder geval was deze niet meer bruikbaar, balen dus!
Maar even goed weer positief, blijkbaar waren de kabels op en versleten dus vervangen moest vroeg of laat toch gebeuren en dan maar beter gelijk met de buitenkabels.
Helaas ging ik op zondag middag klussen dus was de winkel dicht, net als op maandag kwam ik achter, toen ik voor de deur stond zonder eerst het internet te hebben geraadpleegd, om te kijken of ze wel open waren.
Maar gelukkig werd het ook weer dinsdag en vrolijk stapte ik dan ook de winkel van Mantel Tweewielers, Arnhem Zuid, binnen om wat onderdelen te kopen, een zadelpen, 27.2 mm en twee teflon gecoate derailleur binnenkabels, elk van 1.1mm dik en 2200 mm lang.
Kosten, 3.95 euro per kabel, daar kan je nog eens wat voor vervangen.
Het vervangen van de binnen kabels bij de twister shifters gaat heel erg eenvoudig.
Zorg er eerst voor dat de kabels goed ingesmeerd zijn, dat kan je met een derailleur olie doen die je in de kabel spuit, maar met 1.2mm dikte wordt dat vaak lastig zonder de juiste 'tools'.
Huis, Tuin en Keuken oplossing: Kommetje pakken, teflon kabeltjes er in en... spuiten!
Kommetje, Kabeltjes, Olie en dan spuiten en in laten trekken |
Nu kun je de 'vette' kabel in de shifter plaatsen, dit gaat heel erg eenvoudig.
Je zet eerst de twister in de juiste versnelling, of eigenlijk draai je de shifter omhoog tot je niet meer verder kan.
Je opent het kleine rubberen palletje (kan niet missen) en je schuift zo de kabel er doorheen, deze spoort zelf zijn weg en... hoepla... hij komt er aan de andere kant vanzelf weer uit.
Daarna rijg je hem als het ware gewoon door de buitenkabels heen, tot aan de derailleurs, easy does it!
Palletje, waar straks de kabel doorheen gaat. |
En... hoepla, daar is tie! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten